- 1932 – Ole Kirk Christiansen z mestečka Bilund v Dánsku založil firmu na výrobu vtedy ešte drevených hračiek
- 1934 – vznikol názov oločnosti LEGO z dvoch dánskych slov ( Leg godt – hraj sa dobre)
- 1944 – Kirkov syn Godtfred Christiansen presadil výrobu stavebnice z plastu.
- do roku 1958 neboli všetky dieliky prepojiteľné
- 1960 – bola z dôvodu zničenia skladu pri požiari úplne zrušená výroba drevených hračiek.
- 1954 – od tohto roku sa na výrobu lego kociek používa nový materiál ABS (acrylinitrile butadiene styrene) vyznačujúci sa farebnou stálosťou a tvrdosťou. Dovtedy sa kocky predávali iba v štyroch rôznych farbách.
- 1968 – otvorený zábavný park – LEGOLAND (prvý a najoriginálnejší).
- 1983 – vznikla lego Duplo kocka, lego stavebnicový systém pokrýva prakticky celé rozpätie detského veku.
Anglická asociácia hračiek vymenovala lego kocku v roku 2000 „HRAČKOU STOROČIA“. Je maximálne kreatívne a pomáha rozvíjať detskú fantáziu, vytrvalosť, zručnosť, ponúka nekonečne veľa možností.
Každé dieťa je talent a rozvoj je pre neho veľmi dôležitý. V našej SMŠ aj vďaka aktivite LEGÁČIK podporujeme dieťa spôsobom, ktorý ho inšpiruje a povzbudzuje.
Vesmírna stanica, zoologická záhrada, rozprávková krajina, televízny hrdinovia, či morský svet. To všetko a ešte viac nájdete v našom LEGÁČIKU. Nie je to krúžok, nie je to projekt, je to súčasť nášho učenia.
Spoločnosť LEGO už približne 30 rokov spolupracuje s učiteľmi a hľadá spôsoby, ako deťom všetkých vekových kategórií umožniť objavovanie sveta hrou. V prípade škôlkarov sa zameriava na 4 kľúčové oblasti:
-
kreatívne objavovanie sveta;
-
sociálny a emocionálny rozvoj;
-
základy matematiky a vedy;
-
základy jazykových zručností a gramotnosti.
Na kreatívne objavovanie a zároveň rozvoj jazykových zručností sa dá použiť napríklad stavanie domu z Lega. Najprv si ukážeme obrázky rôznych domov a rozprávame sa o nich. Potom deti spoločne v malej skupine postavia vlastný pestrofarebný dom. Musia sa dohodnúť na tom, aký dom postavia. Koľko bude mať miestností? Aký bude vysoký? Musia sa dohodnúť aj na tom, ako ho postavia. Na záver o hotovom dome rozprávajú. Popisujú, čo postavili a ako to postavili. Deti sa pritom učia spolupracovať, pozorovať a popisovať veci.
Alebo… pri rozvoji sociálnych a emocionálnych zručností napríklad požiadame deti, aby postavili panáčikov, ktorí sa im podobajú. Pri stavaní s nimi hovoríme o fyzických vlastnostiach ako je výška alebo farba vlasov. Môžu sa rozprávať o tom, čo majú dnes oblečené a ako to najlepšie znázorniť pomocou LEGO kociek. Takisto môžu hovoriť o svojej nálade a vybrať kocky so zodpovedajúcim výrazom tváre.
Vo výchovno-vyučovacom procese je nevyhnutné hľadať stále nové cesty výchovy a vzdelávania. Záleží iba na nás, učiteľoch, akými vhodnými edukačnými aktivitami budeme rozvíjať kompetencie dieťaťa. V súkromnej materskej škole máme oveľa viac možností riadiť sa individuálnymi potrebami dieťaťa.
Uvádzame aj krátky príspevok, ktorý sme pozužili z publikácie: MOŽNOSTI VYUŽITIA HRY S LEGOM NA ROZVOJ KOMPETENCIÍ DIEŤAŤA (autor: Eva Porvazníková).
LEGO je pre dieťa zaujímavé, pretože pri hre s ním okamžite funguje spätná väzba OKO –MOZOG – RUKA. Ak dieťa nie je spokojné s tým, čo vytvorilo, ak sa mu daný model nepáči prerába ho. Dieťa je posadnuté ideou vytvoriť niečoho významné. Keď si z lega niečo postaví, rozpráva sa o tom, čo vytvorilo, oživuje tento model. Prostredníctvom hry sa zmocňuje sveta dospelých, približuje sa mu. Hra s legom rozvíja kompetencie dieťaťa.
Aj pre tieto dôvody v našej materskej škole LEGO patrí medzi denné aktivity našich detí.
Ak obľubujete LEGO aj vy, nemáte nad čím premýšľať, naša škôlka sa už teraz teší na nových lego-nadšencov.